Jauhi Fitnah

Assalamualaikum dan salam sayang buat semua ^_^

Entri ini sekadar perkongsian buat sahabat semua. Semoga kita dapat terhindar dari fitnah dunia ini.  

Fitnah dunia sangatlah dasyat dan kian berleluasa di zaman ini. Dengan adanya telekomunikasi seperti televisyen, telefon bimbit, komputer dan sebagainya. Fitnah boleh menyebabkan masyarakat berpecah. Begitu jugalah dalam persahabatan.. Jikalau ada rasa tidak puas hati dalam persahabtan, pasti akan timbullah fitnah.

Firman Allah bermaksud: 'Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan (Surah al-Hujurat, ayat 6)

Fitnah bertujuan untuk memburukkan individu atau kumpulan. Perbuatan ini merupakan perkara yang sangat ditegah dalam masyarakat dan dibenci Allah. Orang yang membuat fitnah ni tak berfikir dahulu sebelum menyebarkan fitnah. Betapa banyaknya dosa2 memfitnah ni... Ya Allah,   Kau jauhilah kami daripada Fitnah ini agar kehidupan kami bahagia dan sempurna. ^_^



# tak susah jauhi zina jikalau kita menjaga hati kita dahulu...



No comments:

Post a Comment

 
♥ Copyright © 2013 reserved to Princess Pinky. Template Edited by sHaRiNa eLyaNa