Penangan Drama: SETIA HUJUNG NYAWA

Assalamualaikum dan salam semanis buah laici ^_^


Hai semua.. Apa khabar? sihat tak? dah makan tak? Kalau belum makan tu, pergi makan cepat, lepas tu bahru smbung baca entri ini OK.. Janji tau? Baiklah, malam yang diselebungi jerebu di Kota Metropolitan ini mengakibatkan saya lebih suka duduk depan lappy berbnding merayau2 tanpa tujuan kat luar sana. Baikkan saya? aisshhh..meme lah.

Saya dan Bestfren ^_^

BTW, siapa yang pernah tengok drama Setia Hujung Nyawa? ke...novel Setia Hujung Nyawa? tipulah kalau tak tengok, tau tak crita ni digilai ramai termasuk remaja, orang dewasa dan orang yang berumur. Kenapa? sweet kot. Tengok jela kat IPG saya, pantang ada episod bahru, semuanya pakat berkumpul nak crita pasal episod smalam. (termasuk saya kot..)

Tau tak hari ini merupakan episod terakhir Drama Setia Hujung Nyawa? dah tngok x? saya pun belum sempat nak tngok. Bnyk bnda lagi nak buat selain menghadap crita tu tiap hari. Setelah selesainya episod terakhir ramai yang brpuas hati dengan ending crita trsbut.. Sweet lah katakan. Tetapi, entri kali ini bkn nak crita pasal ke'sweetan' crita trsbut tetpi, kesan buruk yg diprolehi melaluinya..

Ada ke? Yela, setiap apa yang kita lakukan di dunia ini pasti ada baik dan buruknya, termasuklah crita ini. Terkejut saya apbila seorang kawn saya tag penulisan kata2 seseorang menrusi laman sosial Facebook yang saya kira masih dlm lingkungan 14-18 tahun. Mari kita baca apa yang beliau katakan mengenai Setia Hujung Nyawa.

Teruk sngt mentaliti remaja skrng. Entahlah nak salakan siapa dlm hal ni. Nak salahkan diri sendiri? ibu bapa? rakan sebaya? penulis novel? atau director drama? Tepuk dada tanya selera.. Ni bukan hal yang kecil tau. Perkara mcm ni boleh meruntuhkan akhlak rmaja masa kini. Kita prlu ingat, penulisan novel atau drama ini banyak berkisar mngenai prkara2 yang realiti terjdi dalam kehidupan kita. Terutamanya pada alaf 21 ini. Apabila menonton atau mngikuti sesebuah rncngan itu tidak salah, namun harus brpada2. Bukan sekadar lihat tapi ambil pedoman dan pngajaran daripadanya. Yang baik jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan. Bukan yang buruk yang kita contohi, Ingat tu!!

Kelas: Kritikan sastera

Setiap kali saya menonton drama ini, saya tringt mngenai kata-kata pnsyarah saya bhawa Novel/drama Setia Hujung Nyawa ini berkaitan dgn teori Feminisme iaitu melibatkan hak-hak bersuara wanita namun, beliau juga ada mengatakan kepada kami bahawa novel/drama sebginilah yang boleh mrosakkan akhlak rmaja skrng. Kenapa? lihat sajalah crita ini.. Seseorng wnita yang brnama Ersalina masih ditrima oleh msyrat wlaupun sudah trlanjur melakukn prkara terkutuk. Bukan sahaja novel/drama ini sahaja namun, apabila kita lihat trend drama/novel skrng banyk memprkan kisah2 yang tidak sesuai untuk ditonton dan dibaca. Bagi yang berfikiran postif, mungkin baik ttpi bagaimana dgn rmaja2 kita? Sanggup ke kita lihat ramai lagi rmaja yang hanyut?? Fikir2kanlah..

Masih dalam proses membaca novel ini

#Fikirkan yang terbaik untuk diri kita. Jangan letakkan diri kita ditempat yang boleh menjdikan kita sbgai manusia yang tidak bertamadun dan tiada harga diri. Silakan Lihat.....Tetapi, ingat batas2nya...

Assalamualaikum ^_^

3 comments:

  1. bahaya...smpi ke tahap mcm gini ni..haha...

    ReplyDelete
  2. Tambah lagi...ada sifat kegilaan dlm diri penonton yg mau tiru khidupan Ersalina tu...telah diarketaipkan dalam jiwanya..hikhik..trimas kepada blogger Princess atas perkongsian ini. ^_^

    ReplyDelete

 
♥ Copyright © 2013 reserved to Princess Pinky. Template Edited by sHaRiNa eLyaNa