Realiti seorang hamba Allah yang bergelar GURU

Assalamualaikum... Selamat malam buat semua ^_^

Rasa letih sangat skrng ni.. Fizikal dan mental bercmpur baur dah. Kalau letak perasa sedikit, sudah tentu boleh jadi kuih cengkodok bawang. Sedappnyer ^_^

Motif gambar?? lapar kot..

Btw, saya bhru je selesai menjalani PBS di Sekolah Kebangsaan Cheras Jaya, Selangor. Selama 1minggu berada di sana, bnyak prkara yg bharu sy perolehi. Bnyak sngt. Oleh krana itu, saya mula berfkir mengenai "Realiti seorng insan bernama GURU".

1. Mari kita lihat dri sudut sebelum memlukan pngajaran dan pembelajaran. Sebelum memulakan pengajaran, guru dan murid-murid akan membaca doa bersama-sama agar mudah faham apa yang guru ajarkan. Guru meminta murid meluruskan meja, mengutip sampah agar murid dapat belajar dgn selesa. Begitulah setiap hari, mulut ini tidak pernah lekang dari menasihatkan murid agar sentiasa brada dalam keadaan selesa semasa brada di dalam kelas. Guru Oh Guru..



2. Setiap hari, guru akan menanda kehadiran murid. Cikgu bukan tidak peduli dengan murid yang tidak hadir. Lalu guru bertanya dengan rakan sekelasnya. Dijawab mereka "Si Abu pergi berkebun, tolong ayah di pasar atau malas bangun. Tindakan guru? Cikgu sanggup pergi rumah murid tersebut dan memujuknya pergi ke sekolah. Guru Oh Guru..



3. Cikgu sedang mengajar di hadapan ada pula murid-murid yang tidak endah dengan pengajaran guru. Lebih sadis lagi, mereka bermain-main, bercerita, bergelak ketawa, dan tidur. Bila ditanya "mana kerja rumah?". Dijawabnya "lupa cikgu" namun, apabila diselidik, sampai je rumah, tak pernh buka buku. Ibu bapa? tak ada masa nak semak kerja sekolah anak-anaknya. Ada pula murid yang menjadi patung di bilik darah. Guru berkali2 mengulang pengajarn pada hari itu. bila ditnya, sumanya faham. Tapi, bila guru menyoal, hanya 2-3 orng sahaja yg dapat jawab. selebihnya? tersengih2... Guru Oh Guru..



4. Bila cikgu mengambil tindakan sewajarnya atau mendenda, mulalah ada yg mengata. Cikgu bukan denda murid kerana suka-suka. tetapi, atas dasar keprihatinan dan syng terhadp anak muridnya dia berbuat dmikian. Itupun dimulakan dgn nasihat. Esoknya? ibu bapa datang ke sekolah mencari cikgu. Cikgu dimaki dan dihina kerana memandai2 mengjr anak mereka. Niat sebnr guru, ada siapa yg peduli? Guru Oh Guru..


5. Guru sering mengjar murid untuk mengucapkan terima kasih namun, menjelang keputusan UPSR diumumkan "kejayaan ini adalah hasil usaha saya bersungguh2 dan menghadiri tuisyen berbyr" jasa guru bagaimana? sebak mendgrnya.. Cikgu tak mnta jasnya diknnag namun cukup mencium tngan tanda bertrima kasih. Guru, namun pun hatinya dicalar, dia tetap menghalalkan segala ilmu yg dicurhkan.



*Guru bukan minta ianya disanjung tinggi melangit namun cukup jasanya dikenang, dihormati dan dikasihi. Ilmu yang diberikan dihalalkan. penat lelah guru tidak dapat dihitung dngan jari. Ini semua untuk anak bangsa dan anak didikny. Guru ingin melihat murid-murridnya berjaya dan dikenali.

2 comments:

 
♥ Copyright © 2013 reserved to Princess Pinky. Template Edited by sHaRiNa eLyaNa